DUGAAN

Memang aku down bila dapat tahu benda tu semua. Hati ni aku rasa hancur berkecai.
Dunia ni aku rasa macam berhenti seketika. Dada ni aku rasa sesak sangat, sakit, pedih.
Aku yang rasa semua tu.

Masa aku jatuh tersungkur, aku ingat aku tak ada sesiapa ada dengan aku. ADA.
Bukan satu bukan dua tapi ramai. Aku lupa yang aku masih ada ayah, mak, kakak,
abang2 aku dan sahabat. Mereka yang hulur tangan untuk aku bangun bukan terus
terduduk meratap rasa sakit tu.. Aku juga lupa ada Allah yang sentiasa ada
mendengar rintihan hambaNya ini. Mungkin ini dugaan dari Allah untuk
menguji aku. Sesungguhnya Dia maha mengetahui segala yang tersembunyi.

Mereka ni semua yang ada bagi sokongan, tak henti-henti bagi semangat pada aku
yang entah hilang kemana. Aku sendiri pun tak tahu. Mereka bukan ada di belakang
aku tapi di sisi aku. Sentiasa ada waktu aku memerlukan. Tak putus-putus bagi aku
semangat untuk terus melawan rasa yang teramat sakit ni. Tak tertanggung rasanya.

Tapi sampai bila aku harus rasa sakit ni. Sampai bila? Mak kata jawapannya ada
pada aku sendiri. Sama ada aku harus bangkit atau terus meratap kesedihan.
Aku rasa ini tak adil untuk aku lalui tu semua, tapi siapa aku untuk melawan
takdir?

Aku tahu mak juga merasa tempiasnya. Melihat keadaan aku yang hanya ada jasad
tapi rohnya entah hilang ke mana. Aku tahu mak juga menangis saat melihat air mata
aku terus mengalir tanpa henti. Seolah-olah tiada noktah.

Lama-lama aku sedar yang aku harus bangkit untuk terus melawan rasa sakit ni,
jika aku biarkan makin bertambah parah. Sakit yang teramat. Dengan semangat
baru aku bangun untuk melawan rasa sakit ni, Aku tak akan mengalah. Aku janji.

No comments:

Post a Comment